|
- Du har en viss förförståelse när du läser någon text. Du
har alltså kunskaper som kan hjälpa med att tolka texten, fast du inte vet alla ord.
Utnyttja dina tidigare kunskaper!
|
|
- Gå snabbt igenom texten innan du börjar läsa den
ordentligt.
|
 |
- Om texten är kort, öga igenom texten i huvuddrag så att du
får en allmän uppfattning om innehållet.
|
|
- Om texten är längre, läs innehållsteckningen,
mellanrubriker, förord och sammanfattning. Titta också på bilderna.
|
|
- Markera de viktiga punkterna.
|
|
- Kom ihåg att ett stycke brukar handla om en sak. En ny sak
> ett nytt stycke.
|
|
- Att läsa och skriva hänger ihop. Om man läser mycket
utvecklas också skrivfärdigheterna.
|
|
- En bra läsare vågar hoppa över sådana ord som han inte
känner till. En bra läsare fokuserar på helheten. En svag läsare däremot läser
ord för ord och kan inte gissa till de nya ordens betydelse.
|
|
- Du måste dock lära dig nya ord! Så kolla nya ord, men
först när du redan har läst texten (om den inte är jättelång) en gång! Också om
ett ord förekommer jämt och du vet inte betydelsen, då är det nyttigt att slå i
ordboken.
|