HURDAN ÄR EN FRAMGÅNGSRIK SPRÅKINLÄRARE?

Den framgångsrike språkinläraren tar varje tillfälle i akt att använda det nya språket. Han utnyttjar varje tillfälle att öva det han lärt sig och söker också tillfälle till kontakt med språket genom t ex TV, radio, filmer, tidningar. Man blir dock inte "smittad" av språket, språkinläraren måste aktivt medverka inlärningen och ställa frågor samt ta hänsyn till språkets variation och former.

Olika strategier används vid inlärningen:

Den framgångsrike språkinläraren

  1. är duktig på att gissa. Han använder sig av alla möjliga ledtrådar i sammanhanget för att få reda på betydelsen av ett yttrande.
  2. har en stark vilja att kommunicera och lära sig genom att kommunicera. Han använder sig av olika sätt att få fram sitt budskap (kompensationsstrategier), t ex omskrivning, gester, miner, lån från något annat språk. Språkinläraren tar risker även om på bekostnad av fel. Samtidigt utvecklas dock hans språkkunskaper.
  3. är inte rädd för att göra bort sig. Han är beredd att göra fel i sin iver att bli förstådd.
  4. är trots sin iver intresserad av språkets form. Han analyserar, letar efter mönster, kategoriserar och gör synteser. Oftast är det just p g a detta lättare att lära sig ytterligare nya språk.
  5. övar mycket. Han övar uttal, satsbyggnad och söker tillfällen att använda språket.
  6. uppmärksammar sitt eget språk, d v s hur hans yttranden stämmer med de regler han lärt sig och vilken påverkan hans yttranden har hos andra. Han lär sig också av egna fel.
  7. vet att språket har olika funktioner. Han tar hänsyn till det sociala sammanhanget, t ex om man talar till en kompis eller till någon som man inte känner.

SPRÅK ÄR ALLTSÅ INTE BARA GRAMMATIK OCH REGLER, TEXT ELLER HÖRFÖRSTÅELSE. SPRÅK ÄR EN HELHET! LÄR DIG REGLER MEN OCKSÅ ANVÄND DET DU REDAN KAN!

Källa: Lindberg, Inger: Den framgångsrike inläraren, LFI-nytt

TILLBAKA TILL ALLMÄNT

TILLBAKA HEM