ROVANIEMEN RUDOLF STEINER -KOULU

Puh 016-313 274
Fax  016-313 272

karttakuva

Rovaniemen Rudolf Steiner -koulu on peruskoulua korvaava koulu, joka antaa opetusta luokka-asteilla 1-9.
Koululla on todistuksenanto-oikeus ja oppilailla on samat jatko-opintomahdollisuudet kuin peruskoulun oppimäärän suorittaneilla. Koulun toimintaa ylläpitää Rovaniemen seudun steinerkouluyhdistys ry. Oppilaita otetaan kouluun ilmoittautumisjärjestyksessä. huilunsoittajat

Steinerkoulun pedagogiset erityispiirteet

Opetussuunnitelma on muovattu lapsen kehitysvaiheiden mukaan.

Opetus etenee käytännön ja toiminnallisuuden kautta asioiden ymmärtämiseen ja ajattelun itsenäistymiseen.

Taide on oleellinen osa opetusta. Taiteen eri muodot nivoutuvat päivittäiseen työskentelyyn oppiaineita ja opetusta läpäisten.

3-6 viikon jaksoissa syvennytään yhteen aineeseen kerrallaan. Jakso-opetus takaa sen, että oppilaalla on aikaa syventyä aineisiin perinpohjaisesti. Oppikirjoja ei käytetä vaan keskeinen tieto kerätään eri tietolähteistä työvihkoihin.

Kielten opetus aloitetaan varhain. Ensimmäisellä luokalla opetellaan kahta vierasta kieltä puhuen, laulaen ja leikkien.

Luokanopettaja vie luokkaansa 1. luokasta 8:een asti, yli murrosiän kriisien. Opettajasta tuleekin luja tuki olemassaololle, syvä ymmärrys ja luottamus kehittyy oppilaan ja opettajan välille.

Luokka on kokonaisuus. Oppilaita ei jätetä luokalle, vaan kyvyt ja taidot saavat aikaa kypsyä omassa tahdissaan.

On tärkeää, että lapsi kokee kahden suurimman kasvatustekijänsä, kodin ja koulun ymmärtävän toisiaan. Siksi kodin ja koulun yhteistyö on välttämätöntä ja tiivistä.

Iltapäivätoiminta ja kerhot

Suomen Steiner-koulut