Att skriva ett tal

Uppsatsen kan du någon gång också skriva i form av ett tal. Hur talet är, beror förstås på vem
du riktar talet till. Det ska synas, att det gäller ett tal.

• Ett personligt tal

Kära vänner!

Välkomna alla! Det känns så roligt att jag ser så många här hos mig! Nu är det dags att fira vår gemensamma vårfest! Vi alla glada över att vintern gick så  bra och att vi alla klarade oss så bra i skolan! Nu ska vi lämna alla vardagssorger för en stund bakom oss!  Det här är vår fest som vi är värda för! Varsågoda, festen har börjat!

Vågar jag...
  • Ett mera sakligt tal

Bästa åhörare!

Ni är hjärtligt välkomna på det här mötet.
    Vi skall diskutera om det behövs frånvarokontroll i vår skola. Alla har möjligheten att uttrycka sig. Jag önskar en livlig diskussion över temat.
    Eleverna har ordet först - varsågoda!

• Ett formellt tal

Ärade undervisningsminister, mina damer och herrar!

Det är en stor glädje för oss, att ni, herr undervisninsminister, har kunnat komma hit till Rovaniemi web-gymnasium! Det är
    viktigt för oss, att ni visar intresse för våra nya projekt. Jag hälsar er alla välkomna och hoppas att vi alla kommer fram med nya ideér och planer! Skolans framtid ligger i våra händer!

TILLBAKA TILL ATT SKRIVA

TILLBAKA HEM