RUBRIK |
|
- välj en rubrik som du säkert förstår
- hitta inte på en egen rubrik, om det inte står i anvisningen:"Rubricera
själv"
- kopiera rubriken så som den är!
- några rubriker har hänvisningar vad man ska skriva om
- ibland måste man skriva i form av ett brev, ett ta, en insändare el.dyl.
|
 |
LÄNGD |
|
- du ska hålla dig till det avgivna ordantalet, vanligen 150-200 ord, inte mer eller
mindre!
|
|
PLANERING |
|
- börja inte skriva på rak arm
- använd t.ex. mind map, trädiagram, story schema
- samla ihop ord som du kommer på om rubriken
- kom ihåg att en berättelse brukar ange
var och när allt händer, vilka som var med, varför allt detta hände och vad som var
följden till allt detta
|
|
STYCKEINDELNING |
|
- man måste ha åtminstone tre stycken i en uppsats: början, själva handlingen och
slutet
- början ska väcka intresse
- undvik självklarheter
|
|
GRANSKNING |
|
- gå igenom din text
- granska ordföljden, substantivböjning, adjektivböjning, pronomen och verbböjning
|
 |
OBS! |
|
- kom ihåg att du nu skriver på ett främmande språk. Du kan inte uttrycka dig på
samma sätt som på ditt modersmål.
- förenkla språket!
|
|
Alternativt kan du få i uppgift att skriva en eller flera kortare styrda
skrivuppgifter.
Här betonas elevens förmåga att använda svenska
kommunikativt, i vardagssituationer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|