Tietoa koulusta
Oppiaineet

  Oppilaanohjaus

  Äidinkieli ja kirjallisuus
  Suomi toisena kielenä

  Biologia
  Maantieto
  Filosofia
  Psykologia
  Historia ja yhteiskuntaoppi

  Elämänkatsomustieto
  Luterilainen Uskonto
  Ortodoksinen Uskonto

  Kemia
  Fysiikka

  Tietotekniikka

  Pitkä Matematiikka
  Lyhyt Matematiikka

  Kuvaamataito
  Musiikki

  Liikunta ja terveystieto

  Englanti
  Italia
  Ranska
  Ruotsi
  Saksa
  Venäjä

Opettajakunta
Opinto-ohjaajat
Oppilaskunta
IB-Linja
Kuvataidelinja
Kuvia
Yhteystiedot

SUOMI TOISENA KIELENÄ (AIB)

SUOMEN KIELEN PERUSTEIDEN VARMENTAMINEN (AIB 1)
Kerrataan peruskoulussa opittua kielioppia. Tarkastellaan ja vertaillaan muoto-opillisia ilmaisuja opettajajohtoisesti. Luetaan ja käsitellään lehtitekstejä sekä opitaan löytämään niistä olennainen. Tekstien pohjalta tehdään yksilö- ja parityönä sanastotehtäviä ja laaditaan kysymyksiä sekä vastataan niihin. Niiden pohjalta laaditaan ryhmätyönä tiivistelmän runkoja, joista kirjoitetaan kotitehtävänä tiivistelmä. Kurssin arvioinnissa otetaan huomioon jatkuva näyttö, kotitehtävien suorittaminen ja kurssikoe.

SUOMEN LUONTO, ELÄMÄNMUOTO JA ELINKEINOELÄMÄ (AIB 2)
Paneudutaan lauseoppiin ja lauseenvastikkeiden käyttöön kirjallisten harjoitusten avulla. Kehitetään omia ilmaisutaitoja tutustumalla suomalaisuuteen sekä vertailemalla sitä muihin kulttuureihin. Aiheesta tehdään yksilö- ja parityönä suullisia ja kirjallisia selostuksia sekä laaditaan kirjoitelmia. Kurssin aikana tehdään laajahko yksilö- tai parityö, jossa käytetään apuna mm. kirjastoa ja internetiä. Kurssin arvosanan muodostavat jatkuva näyttö, yksilö ja/ tai parityö ja kurssikoe.

SUULLISEN JA KIRJALLISEN VIESTINTÄKYVYN PARANTAMINEN (AIB3)
Syvennetään kielellistä tietoisuutta tarkastelemalla puhutun ja kirjoitetun kielen eroja oppikirjan esimerkkien, kouluelämän ja tiedotusvälineiden avulla, jolloin korostuu oppilaiden itsensä havaitsema kieliaines. Harjoitellaan eri tilanteisiin sopivien kielimuotojen hallintaa esitelmien, väittelyiden ja parikeskustelujen avulla. Arvioidaan omia ja toisten tuotoksia itsenäisesti ja ryhmissä. Kirjallisissa tehtävissä kiinnitetään huomiota oikeakielisyyteen. Kirjoitetaan mielipide- ja aineistopohjaisia kirjoitelmia. Arviointi tapahtuu suullisen ja kirjallisen kielitaidon tuotoksien sekä kurssikokeen perusteella.

KIELITAIDON JA OPISKELUTAITOJEN SYVENTÄMINEN (AIB 4)
Laajennetaan ja syvennetään suomen kielen sanavarastoa ja rakenteiden hallintaa. Perehdytään sananmuodostustapoihin, sanaston ja nimistön syntyyn. Analysoidaan asiatekstejä kiinnittäen huomiota nominaalimuotoihin ja lauseenvastikkeisiin. Harjoitellaan muistiinpanojen tekoa erilaisilla menetelmillä. Suoritetaan itsearviointia. Kurssi arvioidaan harjoitusten ja kurssikokeen perusteella.

VIESTINTÄVÄLINEET JA YHTEISKUNTA (AIB 5)
Perehdytään ajankohtaisiin suomalaisen yhteiskunnan, politiikan, talouselämän ja kulttuurin ilmiöihin. Tutustutaan eri viestintävälineisiin opintoretkillä ja laaditaan niistä raportteja. Keskustellaan viestintävälineiden merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Arviointi perustuu keskustelujen havainnointiin, kirjoitettuihin raportteihin ja kurssikokeeseen.

KIRJALLISUUS JA MUUT TAITEET (AIB 6)
Tutustutaan suomalaisen kirjallisuuden ja taiteen tunnetuimpiin edustajiin. Keskustellaan suomalaisen kulttuurin ilmiöistä ja erityispiirteistä muiden kulttuurien ymmärtämisessä. Opiskelijat lukevat yhden suomalaisen kaunokirjallisen teoksen, jota käsitellään kirjallisten ja suullisten tehtävien avulla. Kurssin arvosanan muodostavat jatkuva näyttö, tehtävien suorittaminen ja kurssikoe.